Hoe werken wij?

De manier waarop wij kinderen stimuleren om te ontmoeten, ontdekken en ontwikkelen.

 

Werken aan doelen

Vanaf groep 3 gaan de kinderen aan de slag met werken aan doelen. De kinderen krijgen hierbij de tijd om aan hun eigen doelen te werken. Dit kunnen doelen waaraan ook gewerkt wordt in de lessen of persoonlijke leerdoelen. Ook kan er op verschillende manieren aan de doelen gewerkt worden. De kinderen worden in het begin nog veel begeleid in het kiezen van een doel en een manier van werken. Richting de bovenbouw wordt er hier steeds meer zelfstandigheid van de kinderen verwacht.

Kanjertraining

Wij vinden het belangrijk om voor kinderen vanaf dag 1 een veilige plek te creëren, want een kind dat zich veilig voelt, komt makkelijker tot leren. Daarom krijgen alle kinderen op de Flevosprong vanaf groep 1 de Kanjertraining. Pestgedrag wordt zo voor een groot deel ingedamd, maar kinderen leren ook om complimentjes uit te delen, iemand een helpende hand te bieden en belangstelling naar de mensen om hen heen te tonen.

Wereldoriëntatie

Aardrijkskunde, geschiedenis en natuuronderwijs op een leuke en leerzame manier. Tijdens wereldoriëntatie komen de vakken aardrijkskunde, geschiedenis en natuur aan bod. Hierbij maken we in groep 1 tot en met 4 gebruik van thema’s en vanaf groep 5 werken we met Vier Keer Wijzer.
We merken dat onze kinderen door deze thematische aanpak enthousiast worden over deze vakken en meer eigen inbreng hebben. Ze krijgen meer en andere vaardigheden aangeboden, zoals onderzoekend leren, creatief denken en samenwerken. De kracht van deze werkwijze is de betrokkenheid van de kinderen bij hun leerproces: “Wat wil ik nog weten/ leren over dit onderwerp?”

Engels

Bij ons op school krijgen de kinderen Engels vanaf groep 1. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van de methode Groove.me. In deze methode is muziek de basis voor alle lessen. In groep 1/2 sluiten de lessen aan bij het thema waar in de groepen aan gewerkt wordt. In de groepen 3 en 4 wordt ook vanuit een thema les gegeven en leren de kinderen woorden bij dit thema, bijvoorbeeld ‘Family’. Vanaf groep 5 staat een bekend nummer centraal. De kinderen leren Engels spreken, schrijven, lezen en zingen.

Digitale geletterdheid

Digitale geletterdheid bestaat uit vier domeinen: praktische ICT-vaardigheden, mediawijsheid, (digitale) informatievaardigheden en computational thinking. Op de Flevosprong besteden we op verschillende momenten, vaak geïntegreerd met een ander vaak, tijd aan deze domeinen. We starten hier al mee vanaf groep 1. Daarbij maken we een bewuste keuze voor het al dan niet inzetten van digitale middelen. 

Cultuur

Op de Flevosprong vinden wij het belangrijk dat kinderen de ruimte krijgen om hun talenten te ontwikkelen. Ons cultuuronderwijs is er zo op ingericht dat we de culturele, creatieve en algemene ontwikkeling van leerlingen bevorderen. Dit doen we door excursies die aansluiten bij de thema’s van wereldoriëntatie, het organiseren van creatieve middagen voor de onder- en bovenbouw en aan het einde van de week is er een Open Podium. Daarnaast wordt er, aan de hand van de methode 123Zing, wekelijks muziekles gegeven.

Schoolbibliotheek

Binnen onze school hebben we onze eigen bibliotheek. Samen met FlevoMeer Bibliotheken bieden we onze kinderen vanaf groep 1 lees- en prentenboeken op hun eigen niveau aan. De bibliotheek werkt met het systeem Schoolwise en is dinsdag tot en met vrijdag een half uur open. Met het programma Schoolwise kunnen kinderen zelf inloggen in het systeem, kijken welke boeken er in de bibliotheek staan en bijvoorbeeld een boek reserveren.

Wil jij kennis komen maken op de Flevosprong? Dat kan!

Wij vertellen u graag over onze school tijdens een rondleiding